maanantai 20. helmikuuta 2017

Matkalla sattuu ja tapahtuu...

Nyt on palattu monta kokemusta rikkaampana takaisin kotiin. Yhdistelmä matka Florida- Karibian risteily on nyt tehty ja seuraavassa päiväkirjaa reissusta.

PÄIVÄ 1. 4.2.2017

Meidän matkahan alkoi jo virallisesti 3.2.2017 kun saavuimme Helsinkiin lentoasemalle yöksi (perinteisesti Hiltoniin, mutta säästölinjalla kun oltiin niin otimme vain kaksi huonetta kuudelle hengelle). Itse kunkin nukkuminenhhan sitten oli niin ja näin ;). 4.2. Aamulla nautimme Hiltonin varhaisaamupalaa, joka ei kyllä ollut kummoinen ja muutaman minuutin kävelyn jälkeen saavuimme laukkujen kanssa innokkaina kentälle. Lähtöselvityksenhän olimme tehneet jo edellisenä iltana Hiltonin aulan automaatilla ja kaikki muut saivat laukkutagit, paitsi minä  (tästä olisi jo pitänyt päätellä, ettei tämä reissu aivan ongelmitta suju). Muut tiputtivat laukkunsa baggage droppiin ja minä jonottelin itselleni uuden tagin, onneksi lauantaiaamuna ei ollut suurempia ruuhkia terminaalissa.

Sateinen Helsinki-Vantaa
Herra A lähti nautiskelemaan loungen tarjonnasta (kiitos Amex ja Priority pass), kun me muut sniiduilimme ja odottelimme koneen lähtöä vesilinjalla terminaalissa. Kone lähti "melkein" ajallaan ja saavuimme Lontooseen kuitenkin hyvissä ajoin ja vaihtoajan piti olla reilu 1,5 tuntia. No sen ajan jonottelimme ensin haastatteluun, joka tehtiin nyt myös Lontoossa (normaalisti meidät on haasteteltu vasta perillä Jenkeissä), ja sitten turvatarkastukseen. Tuossa vaiheessa alkoi olla jo melko kiire, niin eikös herra A:n laukku otettu tarkempaan syyniin, eikä virkailijalla ollut mitään kiirettä (vaikka meidän boarding time kolkutteli ovella). Sinne jäi sitten yksi macin johto Lontoon asemalle, kun piti juosta lähtöportille. Portilla otettiin vielä isä tarkempaan syyniin ja tarkistettiin ruutitahrojen varalta, onneksi ei ollut hiljan ollut metsällä... olisi saattanut koneeseen pääsy hankaloitua :D. No tästä tiukasta 1.5. tunnin vaihdosta selvittiin ja kaikki pääsivät koneeseen.

Aurinkoisempi Lontoo ja Thames

Olimme hyvissä ajoin Miamissa iltapäivällä neljän maissa ja kaikki ESTAlliset ohjattiin tekemään maahantulo automaateilla. Epäilin jo etukäteen ettemme kaikki saa tuosta automaatista "hyväksyttyä" lappua vaan osa (ensikertalaiset) joutuu oikean tullimiehen haastatteluun. Luulin jopa ettemme me toiskertalaiset saisi hyväksyttyä lappua, kun olimme joutuneet uusimaan Estat. Ja niinhän siinä lopulta kävi, ainoastaan minä ja A pääsimme kävelemään lappujen kanssa hakemaan laukkuja, kun muut pääsivät jonottomaan haastatteluun. Eihän siinä mitään, mutta kun kaikki eivät puhuneet niin hyvää englantia... onneksi tullimiehillä oli käytössään google kääntäjä ;D

Aurinkoisin Miami (tai oikeastaan Sunny Isles beach)

Yllättäin kaikkien laukut saapuivat hihnalle ja pääsimme jonottelun ja odottelun lopuksi hakemaan A:n unelmien autoa Alamolta. Ei ollut mikään yksinkertainen projekti yrittää mahduttaa kuuden ihmisen laukkuja ison kokoluokan SUViin (7 hengen autoon). Onneksemme autoa jahkailessamme paikalla hurautti se A:n unemien autoa Chervolet Tahoe ja saimme räyheän menopelin, johon mahtui ihmiset ja laukut!

Pääsimme siis hyvissä ajoin hotellille lentokentän lähelle Doraliin (Doral Inn Suites, voin suositella) ja ensimmäisen mielessä oli tietysti ruoka :D Tallustelimme siis kävellen viereiseen Meksikolaiseen ravintolaan syömään. Lähistöllä oli myös Walmart ja loppu porukasta pääsi ihmettelemään hieman suurempia kauppoja, mihin ollaan täällä Suomessa totuttu. Uni tuli melko nopeasti pienen paljuilun tai hot tubettelun eli suomemmin stubbeilun jälkeen... heh...

Ensimmäinen frozen Margarita -nam!

Herra A:n ateria
 PÄIVÄ 2 sunnuntai 5.2.2017
Ihana herätys Miamin aurinkoiseen päivään
 Heräsimme kaikki ajoissa ja päivän suunnitelmana oli ajaa Kissimmeehen  hieman näköaloja ihastellen kohti Orlandon puistoja. Tietenkin ensimmäisenä piti etsiä A:n koneeseen uusi johto, edellinen kun jäi turvatarkastajien hellään hoivaan Lontooseen. Suunnaksi ensimmäinen Target, joka ei tietenkään meille aamuvirkuille ollut vielä yhdeksältä auki. Emme jaksaneet odottaa kymmeneen, vaan lähdimme baanalle.

Fort Lauderdalen rantaa

Rantakatua ennen Palm Beachia

Yritimme ajaa West Palm Beachin kautta hienoja taloja ihastellen, mutta tiet olivat suljettu ja törmäsimme jopa poliisioperaatioon. Jälkeenpäin uutisista saimme kuulla että Trumppi oli samaan aikaan vierailulla, se selittänee teiden sulkemisen. Hurautimmekin Lake Worthista sitten suoraan motarille ja kohti uutta majapaikkaa Kissimmeehen.

Homicide unit, liekkö murhatutkinta menossa?
Paljon oli ainakin uutistoimistoja paikalla

Seven Dwarfs lane resort ja portin vartija

Kissimmeen koti muutaman päivän -täällä viihtyisi pitempäänkin!

Kaikkine mukavuuksineen mm. hot tube :D

Illalla rentoudittiin ajopäivän päätteeksi!

keskiviikko 18. tammikuuta 2017

Kokemuksia Supersaverista

Kuten aiemmin kerroin, jouduimme peruuttamaan lentomme lentoyhtiön aikataulumuutosten vuoksi. Lennot oli ostettu Supersaver.com -palvelusta, jota kerran aiemminkin olen käyttänyt kotimaan lentojen varaukseen ja tuolloin ei ongelmia ollut.

Supersaverhan lupasi palauttaa rahat perutuista lennoista 2-8 viikon sisällä. Laittelin useaan otteeseen viikkojen aikana viestiä asiakaspalveluun, josta vain pahoiteltiin tilannetta ja pyydettiin (automaattisella viestillä) kärsivällisyyttä odotukseen. Lisäksi soitin asiakaspalveluun kaksi kertaa, tosin palvelua sai ainoastaan intian englannilla, joten koin mieluisammaksi vaihtoehdoksi tuon viestittelyn. Olisi mukava saada rahat takaisin, kun uudet lennotkin piti varata. Kun sitten kaksi kuukautta tuli viime perjantaina täyteen, en enää jaksanut kärsivällisesti odottaa vaan laitoin tulikiven katkuisen viestin ja vastaukseksi sain:

Dear Sir/Madam,
I am contacting you on behalf of the refund department.
We can see that you have made a attempt to purchase but the amount has never been captured by us.
You need to contact your bank to make them to release the reservation of the amount.

Status    The attempt failed
StartTime    2017-01-05 21:22:55
EndTime    2017-01-05 21:35:55

StartTime    2017-01-05 21:36:47
EndTime    2017-01-05 21:37:11

Öö? Todella erikoinen vastaus. Soitin heti viestin saatuani American Expressin asiakaspalveluun (lennot oli ostettu Amexilla), eikä sieltäkään kyllä tätä viestiä ymmärretty eikä rahojen palautuksesta ollut mitään merkkejä. Lennothan oli varattu jo elokuussa ja veloitus lähtenyt tuolloin. Onneksi Amexin suomenkielinen ystävällinen asiakaspalvelija ehdotti, että he selvittävät asiaa ja katevaraus palautettiin kortille jo parin päivän sisällä. Iso kiitos siis American Express, jatkossa maksan aina lennot joko Amexilla tai luottokortilla, niin mikäli ongelmia tulee saan palvelua. Enkä tule käyttämään Supersaveria ikinä, sillä sieltä ei vieläkään ole kuulunut mitään ja todennäköisesti olisin saanut odotella rahojani hamaan tulevaisuuteen, jollen olisi ottanut yhteyttä korttifirmaan. Melkoisen surkeaa palvelua siis Supersaverilta. Ja kyseessä oli kuitenkin kuuden hengen lennot eli kohtuullinen summa euroja olisi jäänyt saamatta. Näin tällä kertaa... ja uusia lentoja en todellakaan varannut Supersaverilta ;) vaan Sembolta (jota myös aiemminkin olen käyttänyt useamman kerran menestyksekkäästi).

Matka lähenee ja reilun kahden viikon päästä suuntana unelmien USA...

sunnuntai 11. joulukuuta 2016

Kokemuksia Airbnb:stä

Olemme jokaisella Jenkkireissulla käyttäneet Airbnb-palvelua. Kyseessähän on siis verkkosivusto,  jossa ihmiset vuokraavat pääasiassa kotejaan ja huoneita matkailijoille. Airbnb-sivustolle rekisteröidytään ja tunnistaudutaan käyttäjäksi ja majoituspaikoista/majoittujista annetaan palautetta molemmin puolin.

Ensimmäinen Airbnb-kokemuksemme oli Los Angelesissa ja oli tuolloin otimme pelkän huoneen asunnosta, joka kokonaisuudessaan oli vuokrakäytössä. Olimme todella tyytyväisiä majoituksen valintaan, sillä budjettimatkailijoina majoitus ei aina ole se prioriteetti numero yksi. Toki perusasiat pitää olla kunnossa ja siksi kannattaa aina lukea palautteet asunnosta. Itse valitsen asunnot monesti sijainnin, toimivan internet-yhteyden, ilmaisen pysäköinnin ja keittiön perusteella. Plussaa on tietysti hyvä sänky ja yksityisyys. Toisinaan asunnot on kokonaan Airbnb-asukkaiden käytössä ja osa vuokraa kodeistaan huoneita. Kuten alla San Diegon asunnossa, jossa isäntäperheen lapset olivat lentäneet maailmalle ja he vuokrasivat isosta omakotitalosta kolmea huonetta Airbnb-vieraille. Kaikki liikuimme eri aikaan ja sain päivällä ottaa rauhassa tyhjän talon takapihalla aurinkoa, kun Antti teki töitään.
Airbnb-huone San Diegossa
Airbnb-asunnon etupiha San Diegossa
Airbnb-asunnon takapiha :D

Minulle on tärkeää että voi laittaa aamupalaa

Joskus asunnossa on muitakin asukkaita ;D
Olemme siis käyttäneet Airbnb-palvelua tähän mennessä 10 kertaa, emmekä ole kertaakaan pettyneet. Jos luet palautteet huolella, tiedät mihin olet menossa eikä odotukset ole 5*-tasoa vaan realistiset. Joskus siivouksen tasossa on ollut puutetta (siis kerran ollut, mutta tämäkin oli tiedossa ja muut puitteet; uima-allas ja ympäristö, olivat suuremmalla painoarvolla). Välillä otamme pelkän huoneen ja toisinaan isommalla porukalla koko asunnon/talon. Kannatta lukea myös asunnon säännöt, joskus maksetaan siivouksesta, joskus tuo siivooja olet sinä (näkyy myös hinnassa). Tämäkään ei siis tule yllätyksenä, kun huolella luet mitä asunnosta kirjoitetaan ja mitä hintaan sisältyy ja millaisia mukavuuksia on. Olen siis ollut todella tyytyväinen palveluun ja tulemme sitä jatkossakin käyttämään. Joskus on tietysti kiva olla hotellissa ja ns. päästä valmiiseen pöytään. Useimmiten matkamme koostuvatkin molemmista, eli hotellit+Airbnb. Kuten myös tuleva reissumme...

Hotelleissa on puolensa (The Point resort and spa Orlando)

Mutta Airbnb-asunnoissa on tunnelmaa

Plussana saa tutustua paikallisiin :D

lauantai 10. joulukuuta 2016

Unelmien matka vol 3 -lento-ongelmia

Kesällä vanhempieni luona iltaa istuessa saimme taas kuningasajatuksen, uusi reissu Floridaan ja Karibian risteilylle. Olemme vanhempieni kanssa reissanneet Thaimaan suunnalla ja nyt heillekin olemme saaneet kipinän kohti Jenkkilää. Tällä kertaa kohteeksi valikoitui Karibian risteily ja ajankohdaksi suunnittelimme helmikuuta 2017, jolloin kaikkien on todennäköistä saada lomaa eikä hinnat ole pilvissä. Kokoonpanoon lisättiin vielä pari äidin sukulaisia. Ennennäkemätön reissu edessä siis... ja kuten ennenkin mahdollisimman edullisesti tietty!

Reissun suunnittelu alkoi heinäkuussa risteilyn varaamisesta. Päädyimme 5 päivän Karibian risteilyyn Royal Caribbeanin Navigator of the Seas -aluksella. Tällä kertaa vertailujen tuloksena Royalilla oli paras tarjous (-40 % hinnoista kun varasimme risteilyn heinäkuussa, suosittelen siis olemaan ajoissa ;)! Edellisen kerranhan olimme Carnivalilla, eikä sekään huono vaihtoehto ole, mutta tällä kertaa parvekkeellinen hytti tuli halvemmaksi Roaylilla. Ystävämme, perhe K (kokeneet reissaajat), kehuivat Royalin laivoja, joten luottavaisin mielin suunta sinne. Alle viikon risteilyllä aika ei ehdi käydä pitkäksi ja näemme kuitenkin muutaman mielenkiintoisen kohteen: Nassaun Bahamalla ja Cozumelin Meksikossa sekä kaksi meripäivää. Juuri sopiva reissu tälle poppoolle.

Edellisen risteilyn reitti

Lisää kuvateksti

Carnivalin Victory laiva

Nassau

Laivalla on kiva saunoa

Tuulitukka risteilee, tätä iloa luvassa Helmikuussa 2017

Seuraavana oli tietenkin lentojen bongaaminen ja saimmekin varattua Supersaverin kautta Virgin Atlanticin edulliset (411 euroa/hlö vaihto Lontoossa) lennot elokuussa-16. Aiemmasta kokemuksesta tiedän, että lentoaikataulut muuttuvat lähes poikkeuksetta. Siksi otimme lennot reippailla vaihtoajoilla (3-5 tuntia). Sainkin sähköpostia Supersaverilta muutama viikko sitten, että lentoajat ovat muuttuneet ja vaihtoajat olivat 15 ja 25 MINUUTTIA! Mitä ihmettä!? Eihän siinä ehdi vaihtaa Heatrowlla, ei edes Kuopion kentällä.

Niinpä vaihtoehtona oli suostua muuttamaan lentoaikoja tai perua lennot. Yritin kaikkeni (mm. pari puhelua Supersaverin puhelinkeskukseen Intiaan oli kova paikka minun englannin kielentaidoilla), jotta olisimme saaneet uudet lennot, mutta Supersaver melko nihkeästi tarjosi vaihtoehtoja. Menolento ei ollut ongelma, olimme valmiita olemaan Lontoossa yön, mutta paluulennon aikaistaminen päivällä ei ollut vaihtoehto, sillä risteilisimme vielä Karibialla (alunperin lennot oli varattu samalle illallle, kun saapuisimme satamaan). Tämän seurauksena meillä ei nyt ole lentoja Miamiin...

Mitä tästä opimme? Hyvät tarjoukset eivät aina ole paras vaihtoehto. Liika pihistely voipi viedä hermot ja lomasuunnitelmat menee uusiksi... onneksi olen melko rennolla fiiliksillä ja kaikki ovat nyt varautuneet budjetin korotukseen, sillä lentoja emme enää tuohon hintaan saa. Olisi Norweagianilla ollut juuri pari päivää sitten lennot Fort Lauderdaleen 299 €/henki, mutta lähtöpäivät eivät sopineet meille eikä tuo Fort Lauderdalen kenttä ole kovin hyvä vaihtoehto, kun auto on vuokrattu (ja maksettu) Miamin kentältä. En siis aio enää käyttää Supersaveria, mikäli sen pystyn välttämään... eihän aikataulujen muuttaminen toki heidän vika ollut, mutta silti olen vähän pettynyt heidän toimintaansa. Nyt sitten odotellaan rahojen palautumista ja uusia lentotarjouksia.

tiistai 22. marraskuuta 2016

And the story continues...

Onpas aika vierähtänyt nopeasti tuosta 1.5 vuoden takaisesta reissusta. Nyt näin sumuisena (märkäisenä, pimeänä) marraskuisena päivänä ikävöin aurinkoon ja lämpöön ja siksipä tämä blogikin jälleen aktivoituu ja voimme palata entisiin sekä tuleviin reissuihin. Nimimerkillä krooninen matkakuume.

Olemme tässä 1.5 vuoden aikana ehtineet piipahtaa useammalla maapallon kulmalla (Thaimaassa, Prahassa ja äiti-tytär aikaa Kanarialla sekä Budabestissä), mutta tärkeimpänä tietysti reissu Floridaan. Kyllä, jäimme koukkuun! Joulukuussa 2015 Thaimaan lomalla netistä tupsahti lentotarjouksena AirFrancen lennot Miamiin 330 €/hlö, joten eihän noihin voinut olla tarttumatta... eli kesäloma reissu oli suunnitteilla. Teimmekin kaveripariskunnan kanssa kesäkuussa 2016 parin viikon pyrähdyksen Miamiin ja Orlandoon. Upea reissu ja kuvasaldoa siitä:

Tuttu Clay hotelli

Autolla kohti Orlandoa maisemia ihastellen

Tänne on vaan pakko päästä aina uudestaan: UNIVERSAL STUDIOS

Välillä piti vähän levätäkin puistopäivien välissä Orlandossa

Eka visiitti Disneyn Downtowniin, eikä suinkaan viimeinen :)

La Nouba show -WOW!

Takasi Miamiin, tuli vähän vettäkin välillä...

Ocean drive iltavaloissa

Tälläisiä ne nosti ylös laiturilta ja päästivät takasi mereen :(
Joku merenelävä ja ihanan turkoosi vesi

Laiturit on ihania <3

Sunny Isles beach

Vierailu Wynwoodissa oli turvallinen ;)

Ukkoskuuro yllätti

Loppuun pari yötä parisuhdeaikaa Fort Lauderdalessa <3

ENJOY!

Kilppari nousi munimaan, ei häiritty <3

Vikan päivän kruisailua

Pieni kahvi ;)

Back to airport :(

Sellainen reissu kuvina. Sydän jäi taas tuonne ja uusi reissu suunnitteilla.. siitä seuraavassa <3